Co je to endometrióza?

04.05.2022

Endometrióza je zákeřná v tom, že není vidět. Její diagnóza je obtížná a mnohdy trvá i několik let. Jedná se o nejčastější gynekologické onemocnění žen v reprodukčním věku. Buňky endometria se u nemocných žen mohou nacházet i mimo dutinu děložní např. ve vejcovodech, nebo jinde v dutině břišní (třeba i ve střevech). Endometrium uložené kdekoliv v lidském těle reaguje na hladiny pohlavních hormonů. To znamená, že v době menstruace dochází v ložiscích endometriózy ke krvácení a rozvoji chronického zánětu. Tyto tkáňové změny pak jsou jednou z nejčastějších příčin ženské neplodnosti. Endometrióza se může projevovat spousty příznaky (bolestivým stykem, bolestivou menstruací, nadměrným děložním krvácením, bolestmi při stolici), ale také nemusí být žádné.

Endometrióza a neplodnost

To, že žena onemocní endometriózou, ještě neznamená (a spousta žen žije v takovém domnění), že je automaticky neplodná. Zhruba 30 - 50 % žena trpících endometriózou má problémy počít a opačně až 50 % žen léčících se pro neplodnost trpí zároveň endometriózou, což z nemoci dělá jednu z hlavních příčin neplodnosti u žen. Problémem ovšem je, že tyto statistiky mohou být snadno zkresleny. Často se stává, že na endometriózu se narazí náhodně při hledání příčin neplodnosti, a tak nemá žena žádné jiné problémy a ne vždy se dá říci, že endometrióza je hlavní příčinou neplodnosti.

Teorií o tom, jak endometrióza vzniká je mnoho, studie se jednoznačně neshodují. Jedna z teorií vysvětluje, že dochází k průniku buněk endometria skrze vejcovody do břicha. Tato teorie se ukazuje jako mýtus, protože nevysvětluje výskyt endometriózy v orgánech mimo dutinu břišní. Endometrióza postihuje jednu z deseti žen, což znamená, že na celém světě trpí touto nemocí přibližně 176 mil. žen v reprodukčním věku. Vzhledem k nedostatku informací o tomto onemocnění je nejlepší prevencí pravidelná docházka na preventivní gynekologické prohlídky.