7 tipů jak vyzrát nad menstruací

09.03.2022

Každá žena je jiná, a tak i každé tělo reaguje jinak na menstruaci a na potíže s ní spjaté. Ženy v průběhu celého tohoto období prochází mnoha hormonálními změnami, které se projevují jak na fyzickém, tak na psychickém zdraví ženy. Mezi nejčastější projevy patří bolest břicha, hlavy, náladovost nebo slabost. Některé ženy se potýkají také s trávicími potížemi. My jsme pro Vás připravili pár tipů, které prokazatelně ulevují od menstruačních bolestí a dalších potíží spjaté s tímto obdobím.

Vhodné léky

Než se vrhneme na babské rady, pojďme si ukázat pár analgetik, které úspěšně zmírňují bolesti v podbřišku nebo bolesti hlavy. Odborníci nejčastěji doporučují ty ze skupiny NSA (nesteroidních antiflogistik či protizánětlivých léků). Mezi takové řadíme např. Ibuprofen, Ibalgin nebo Aspirin. Všechny jsou volně prodejné a tlumí bolest.

Heřmánek

O heřmánku je obecně známo, že je skvělým pomocníkem při stresu nebo při potížích se spánkem. Nicméně heřmánek je také skvělý pomocník proti bolestem. Nejen, že příjemně zahřeje, ale také zmírňuje svalové křeče - díky glycinu, který obsahuje.

Ohřívací láhev

Klasická metoda vážně pomáhá. Je dokázáno, že zahřívání bolestivých míst má stejný účinek jako užití ibuprofenu. Existuje spousta možností, od zahřívacích lahví přes elektrické tepelné polštářky, ale také plyšáci do mikrovlnky, kteří udržují teplo a většina z nich obsahuje i příjemné bylinky jako např. levanduli nebo i zmiňovaný heřmánek.

Dávka endorfinů

Osvědčenou metodou, která ale není moc oblíbená u některých žen v takové chvíli, je cvičení. Komu by se při bolestech chtělo cvičit, že? Je obecně známo, že v průběhu cvičení se do těla vyplavují endorfiny - jedna z nejsilnějších přírodních zbraní proti bolesti. Pokud se na sport necítíte, stejně jako cvičení pomáhá orgasmus, který také způsobuje záplavu endorfinů, která ulevuje od bolesti.

Úprava jídelníčku

V průběhu menstruace pomáhá také úprava jídelníčku. Mezi první, obecně škodlivé látky, které bychom měli alespoň dočasně vyřadit, patří alkohol, kofein a cigarety. Také je vhodné vyřadit potraviny s vysokým obsahem soli. Vyhněte se nasyceným tukům, tělo naopak uvítá tzv. správné tuky, jako je např. olivový olej. Kokosový olej je výborný pro hormonální zdraví.

Maliník obecný

Listy maliníku obecného dobře slouží proti projevům premenstruačního syndromu a také zmírňují menstruační křeče. Jedná se o rostlinu, která má vysoký nutriční profil, obsahuje hlavně hodně vápníku. Z listů se dá uvařit čaj, který se dá pít studený i teplý.

Vitamin D

Dostatek vitaminu D je skvělou prevencí, jak předejít menstruačním křečím. Odborné studie dokázaly, že vysoké dávky vitaminu D vedly ke snížení menstruačních křečí. Průzkum byl proveden v Itálii, kdy byly ženy rozděleny do dvou skupin. Jedna dostala jednorázově perorální dávku 300 000 jednotek vitaminu D, druhá dostala placebo čtyři až pět dní před očekávaným začátkem menstruace. U žen, které dostaly jednorázovou dávku "déčka", klesla bolestivost až o 41 %, zatímco ve druhé skupině s placebem nedošlo k žádné změně, co se týče rozsahu bolesti.